El cos humà ha estat un dels elements més representats en l'art.
Ja a la prehistòria, els artistes intentaven representar la figura humana de forma més o menys rudimentària, tant en les pintures rupestres com en escultura.
Pintures ruprestres dels Ports de Besseit, a la comarca del Matarranya |
Venus de Willendorf, amb més de 25000 anys d'antiguitat |
El problema de la proporcionalitat del cos humà s'ha intentat resoldre de diverses maneres. En la història de l'art trobem figures perfectament proporcionades, com les escultures gregues o renaixentistes. Això és degut a la utilització d'un cànon, és a dir, d'un sistema de proporcions molt estricte que indica exactament les mesures que cal utilitzar.
Hermes amb Dionís, de Praxíteles (s. IV aC) |
Venus de Milo, de Praxíteles (s. IV aC) |
Coneixem els cànons següents:
Nefertari i Isis |
2. Cànon grec: la unitat de mesura és el cap. Hi ha el Cànon Policlet (s. II aC) que divideix el cos en 7,5 caps, i el Cànon Lisip (s. IV aC), que divideix l'alçada del cos en 8 caps. Aquest cànon és encara actualment molt utilitzat.
El discòbol, de Miró (460 aC) |
Cànon romà: es basa en els estudis anatòmics de Marco Vitruvi. La unitat de mesura també és el cap, i es divideix l'alçada del cos en 8 caps.
Cànon de Leonardo da Vinci: l'any 1492 dibuixa l'Home de Vitruvi, utilitzant el cànon romà. Representa un cos masculí amb braços i cames oberts, inscrit dins d'una circumferència i un quadrat. Al peu del dibuix Leonardo anota totes les propocions del cos (relació entre palmell i dits, peu i palmell, avantbraç i palmell...).
Leonardo i la majoria dels artistes del Renaixement utilitzen la Proporció divina o Secció àurea. Mesurant les proporcions exactes de l'estructura òssia del cos humà, veuen que aquestes tenen una relació proporcional amb el Nombre Fi o nombre d'or. Moltes de les formes de la natura tenen relacions proporcionals amb aquest nombre.
En l'actualitat encara utilitzem un cànon per representar de forma proporcionada el cos humà. Tot i això, en molts casos s'utilitzen proporcions alterades, per exemple en els dibuixos manga, en els maniquins de les botigues de roba (molt estilitzats, mesuren l'alçada del cos amb 9 caps), o alguns artistes com Botero.
Adam i Eva, de Fernando Botero |
Representació de la figura humana
Agafarem com a unitat de mesura l'alçada del cap, de manera semblant a com ho feren els clàssics grecs i romans, o els renaixentistes.
L'alçada de la figura humana depèn de l'edat. Per exemple, un nadó té el cap molt gros en relació a la resta del cos. En els adults, l'alçada sol mesurar uns 8 caps. En els nens, uns 6 caps.
Pel que fa a l'amplada, agafarem una mesura de 2 caps d'amplada. Cal tenir en compte la inversió de proporcions en la figura adulta masculina i femenina: així doncs, l'home té les espatlles més amples, mentre que la dona té la pelvis més ampla:
EINES TIC
- Figure it out: una aplicació per a dibuixar la figura humana utilitzant el ratolí. Compte! Moure el ratolí amb precisió és complicat!
- Hero Machine 2.5: crea el teu propi superheroi! Tot i que seria més adient per a quan parlem del còmic, he pensar que aquesta aplicació us agradaria.
- Exploring DaVinci: creem el nostre Home de Vitruvi seguint les indicacions que ens dóna aquesta pàgina.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada